Kierowco, często spotykasz się z trudnościami na drodze, takimi jak korki, wypadki czy brak miejsc parkingowych? Niestety, te sytuacje mogą wpłynąć na Twój czas pracy, a przepisy regulują maksymalny czas jazdy. Jednak istnieje sposób, abyś mógł uniknąć mandatu za przekroczenie czasu pracy kierowcy w przypadku sytuacji losowych, takich jak korki czy awarie. Rozporządzenie 561/2006, a dokładnie artykuł 12, pozwala na pewne odstępstwa od norm czasu pracy kierowcy.
W idealnym planie trasy, który stworzyłeś, te trudności nie miałyby miejsca. Niestety, życie na drodze jest nieprzewidywalne, i musisz radzić sobie z korkami, złymi warunkami pogodowymi, wypadkami i innymi trudnościami. Twój czas pracy ma określone limity, ale w przypadku sytuacji losowych, możesz skorzystać z artykułu 12 rozporządzenia 561/2006.
Artykuł 12 stanowi, że możesz odstąpić od przepisów dotyczących czasu pracy, jeżeli uznałeś to za niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, ładunku lub pojazdu. Pamiętaj, aby uzasadnić to odstępstwo na wykresówce, wydruku z tachografu cyfrowego lub w planie pracy, a także zrób to jak najszybciej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.
Nie stosuj artykułu 12 w celu celowego wydłużenia czasu jazdy. To przepis, który powinien być używany tylko w uzasadnionych sytuacjach. Przykłady takich sytuacji to korek na drodze, wypadek, brak miejsc na parkingu, niekorzystne warunki drogowe czy zagrożenia dla bezpieczeństwa. W każdym przypadku, działaj w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo.
Przy pomocy artykułu 12 z rozporządzenia 561/2006, możesz nieznacznie wydłużyć czas jazdy, przerwę w pojeździe, czas odpoczynku dziennego, tygodniowego lub dwutygodniowego. Jednak pamiętaj o umiarze i stosuj ten przepis tylko w uzasadnionych sytuacjach.
Jeśli będziesz musiał skorzystać z artykułu 12, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
W momencie naruszenia przepisów wykonaj wydruk z tachografu lub opisz zdarzenie na wykresówce. Nie zwlekaj z tą czynnością, aby uniknąć mandatu podczas kontroli.
Opis zdarzenia powinien być dokładny i zawierać informacje o przyczynie odstępstwa oraz miejscu, gdzie zatrzymałeś się w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
Dodaj adnotację “art. 12/561/2006 WE”, aby kontrolujący wiedzieli, na jaką podstawę prawna powołujesz się.
Podpisz opis zdarzenia.
Dołącz dokumenty potwierdzające sytuację, takie jak oświadczenia od policji, straży pożarnej lub obsługi parkingu, aby zwiększyć wiarygodność swojego działania.
Aby uniknąć mandatów za przekroczenie czasu pracy kierowcy, pracodawcy mogą korzystać z programów do ewidencji czasu pracy kierowców, które automatycznie generują oświadczenia o naruszeniach. To pozwala zarówno Tobie, jak i pracodawcy śledzić i kontrolować czas pracy. Pracodawcy powinni analizować zdarzenia i wykrywać naruszenia, co zapewnia bezpieczeństwo oraz uniknięcie mandatów.
Uniknięcie mandatu za przekroczenie czasu pracy kierowcy jest możliwe w sytuacjach losowych, gdy bezpieczeństwo osób, ładunku i pojazdu jest zagrożone. Artykuł 12 z rozporządzenia 561/2006 WE pozwala na pewne odstępstwa od norm czasu pracy kierowcy, ale stosuj go z umiarem i zgodnie z przepisami. Pracodawcy powinni wspierać Cię w zachowaniu zgodności z przepisami i monitorowaniu czasu pracy za pomocą odpowiednich narzędzi. W ten sposób można uniknąć mandatów i zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
Przeczytaj również: Kindergeld czy 500 plus – porównanie
Sprawdź oferty pracy Kierowca CE, bez pośredników - umowa podpisywana jest bezpośrednio z niemieckim pracodawcą.
Agencja pośrednictwa pracy Dungito współpracuje bezpośrednio z zaufanymi, niemieckimi pracodawcami. Oferujemy pracę blisko granicy z Polską, z zakwaterowaniem i bez wymaganego języka obcego. Nasze oferty pracy są dostępne także dla osób bez doświadczenia. Jesteśmy aktywni na rynku od 2022 roku i dbamy o to, aby każda oferta była dokładnie dopasowana do potrzeb i oczekiwań kandydatów. Zapewniamy pełną legalność i bezpieczeństwo zatrudnienia.