Praca kierowcy TIR-a to jedno z najbardziej wymagających, ale także stabilnych zawodów w sektorze transportu i logistyki. Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na przewozy towarów na terenie całej Europy, rola kierowcy ciężarówki staje się coraz bardziej istotna. Zarobki w tej branży zależą od wielu czynników, takich jak kraj zatrudnienia, doświadczenie, rodzaj przewożonych towarów czy odległości pokonywane podczas kursów. Jak więc wygląda wynagrodzenie kierowcy TIR-a jeżdżącego po Europie?
Najpierw odpowiedzmy na pytanie:
Zaczniemy od tego, że mediana wynagrodzeń dla kierowców w Polsce wynosi 6 100 PLN brutto. Połowa kierowców ciężarówek pracujących na trasach międzynarodowych zarabia w przedziale od 4 900 PLN do 13 000 PLN. 25% najmniej zarabiających kierowców otrzymuje pensję poniżej 4 900 PLN brutto. Natomiast 25% najlepiej wynagradzanych kierowców może liczyć na zarobki powyżej 13 010 PLN brutto.
Z kolei już praca w Niemczech, nawet nie na trasach międzynarodowych może pochwalić się wyższymi zarobkami. Uwaga! podajemy wynagrodzenie netto – na rękę
Wynosi ono od 9000 zł netto (2200 euro na rękę)
do 13 900 zł netto (3400 euro na rękę)
Lepsze wynagrodzenie znajdziesz praktycznie w Szwajcarii, ale trzeba się liczyć z wyższymi kosztami życia.
Z kolei Norwegia nie jest już tak atrakcyjnym kierunkiem jak jeszcze kilka lat temu (ok. 2000 roku). Dlatego wielu kierowców wraca z tamtejszych obszarów do Polski i szuka szczęścia na Zachodzie.
W dodatku ilość ofert pracy pozwala znaleźć godne zatrudnienie na długie lata.
W zależności od kraju, w którym kierowca jest zatrudniony, wynagrodzenia mogą się znacząco różnić. Najwięcej oferują kraje Europy Zachodniej, gdzie średnie pensje kierowców są wyższe niż w Polsce czy innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. W krajach takich jak Niemcy, Francja, Belgia czy Holandia, kierowca TIR-a może liczyć na wynagrodzenie od 2000 do nawet 3500 euro netto miesięcznie. W tych państwach często oferowane są także dodatkowe benefity, takie jak diety dzienne czy premie za pracę w trudnych warunkach.
W Polsce, wynagrodzenie kierowcy międzynarodowego jest niższe, choć stale rośnie. W zależności od firmy, kierowca TIR-a może zarobić od 7000 do nawet 12 000 zł brutto miesięcznie, z czego duża część tej kwoty to właśnie diety i dodatki za czas spędzony w trasie.
Zarobki kierowcy TIR-a w Europie zależą od wielu zmiennych, w tym od doświadczenia, rodzaju wykonywanych przewozów oraz od tras, które kierowca obsługuje.
Wysokość wynagrodzenia kierowcy ciężarówki zależy przede wszystkim od rodzaju trasy oraz typu zestawu, którym się porusza.
Kierowcy wykonujący trasy dalekobieżne, szczególnie międzynarodowe, mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia, sięgające nawet 3200–3400 euro miesięcznie na rękę. Najbardziej opłacalne są przewozy specjalistyczne, takie jak obsługa cystern czy autotransporterów, które często wymagają specyficznych umiejętności i większej odpowiedzialności.
Z kolei kierowcy pracujący “wokół komina” (lokalne trasy) otrzymują niższe wynagrodzenie, zazwyczaj w granicach 2500–3000 euro, jednak te oferty często są uzupełniane dodatkowymi korzyściami, jak bezpłatne zakwaterowanie.
Kwalifikacje kierowcy również mają znaczący wpływ na wysokość zarobków. Kierowcy, którzy nie muszą znać języka obcego, mogą znaleźć oferty z wynagrodzeniem od 2500 do 3050 euro na rękę, co jest zbliżone do stawek, które otrzymują bardziej wykwalifikowani pracownicy. Natomiast kierowcy posiadający dodatkowe certyfikaty, np. na obsługę zestawów takich jak silosy czy cysterny, oraz ci pracujący w podwójnych obsadach, mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia, nawet do 3780 euro, co wynika z większej odpowiedzialności i bardziej specjalistycznych zadań.
Warunki pracy w tej branży są zróżnicowane. Wiele ofert pracy dla kierowców ciężarówek obejmuje systemy rotacyjne, np. 2/1 lub 3/1, co pozwala na regularne przerwy w pracy, ale wymaga długotrwałej nieobecności w domu. W przypadku lokalnych tras “wokół komina”, praca jest bardziej ustabilizowana i pozwala na codzienne powroty do miejsca zamieszkania, co jest atrakcyjnym czynnikiem dla wielu kierowców. Dodatkowo, w ofertach często pojawia się bezpłatne zakwaterowanie i zakwaterowanie w jednoosobowych pokojach, co zwiększa komfort pracy.
Jednym z kluczowych aspektów, który wpływa na atrakcyjność wynagrodzenia kierowcy, są koszty życia w danym kraju. Przykładowo, choć zarobki w Niemczech czy Holandii są wyższe, to jednocześnie koszt życia w tych krajach jest znacznie wyższy niż w Polsce. Dlatego wielu polskich kierowców wybiera zatrudnienie w firmach zagranicznych, ale ważnym czynnikiem jest zakwaterowanie zapewnione przez pracodawce
W ofertach na portalu Dungito znajdziesz wiele miejsc pracy z oferowanym przez pracodawcę zakwaterowaniem. Warunki są co najmniej przyzwoite, choć nie są luksusowe.
Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na transport drogowy, zarówno w kraju, jak i za granicą, zawód kierowcy TIR-a będzie cieszył się dużą stabilnością w nadchodzących latach. Przewidywane jest także, że zarobki w tej branży będą rosły, zwłaszcza w obliczu braków kadrowych, z którymi zmagają się przewoźnicy w całej Europie. Dla osób gotowych spędzać długie godziny w trasie i radzić sobie z wyzwaniami tej pracy, zawód kierowcy TIR-a może być atrakcyjną opcją z perspektywami rozwoju.
Zarobki kierowcy TIR-a w Europie zależą od wielu czynników, takich jak kraj zatrudnienia, doświadczenie i specjalizacja. Choć praca ta bywa wymagająca, oferuje stabilność i atrakcyjne wynagrodzenie, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej. W Polsce zarobki również rosną, a perspektywy zawodowe dla kierowców międzynarodowych pozostają korzystne.
zwiń
Zarobki kierowców ciężarówek na trasach międzynarodowych zależą głównie od rodzaju trasy (dalekobieżne czy lokalne), typu pojazdu i zestawu (np. chłodnia, autotransporter, cysterna) oraz kraju, w którym kierowca pracuje. Dodatkowo wpływ mają system pracy (np. rotacyjny), doświadczenie kierowcy oraz dodatkowe kwalifikacje, takie jak prawo jazdy kategorii C+E czy certyfikaty ADR. Pracodawcy mogą również oferować różne benefity, takie jak zakwaterowanie czy premie, co wpływa na całkowite wynagrodzenie.
zwiń
Średnie zarobki kierowców ciężarówek w Europie różnią się w zależności od kraju. W zachodniej części Europy kierowcy mogą zarabiać od 2 500 do 3 500 euro miesięcznie na rękę, z najwyższymi pensjami w Niemczech, Holandii czy Belgii. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Polska, zarobki są niższe, oscylując wokół 7 000-12 000 PLN brutto, jednak koszty życia są również niższe.
zwiń
Kierowcy ciężarówek zarabiają najwięcej w krajach Europy Zachodniej, zwłaszcza w Niemczech, Holandii i krajach skandynawskich, gdzie pensje mogą wynosić nawet do 3 500 euro netto miesięcznie. Praca w międzynarodowym transporcie w tych krajach często wiąże się z dodatkowymi benefitami, takimi jak zakwaterowanie, premie za długie trasy czy systemy rotacyjne, co dodatkowo podnosi atrakcyjność finansową zawodu.
zwiń
Typowe zarobki kierowców C+E w Europie w 2024 roku wynoszą od 2 500 do 3 500 euro miesięcznie netto, w zależności od kraju oraz specyfiki wykonywanych tras. Najlepiej wynagradzani są kierowcy obsługujący dalekobieżne trasy międzynarodowe, szczególnie jeśli przewożą towary specjalistyczne, takie jak chemikalia czy pojazdy. W Niemczech, gdzie zarobki są jedne z najwyższych, typowy kierowca C+E może zarabiać nawet 3 200–3 400 euro na rękę.
Sprawdź oferty pracy Kierowca CE, bez pośredników - umowa podpisywana jest bezpośrednio z niemieckim pracodawcą.
Agencja pośrednictwa pracy Dungito współpracuje bezpośrednio z zaufanymi, niemieckimi pracodawcami. Oferujemy pracę blisko granicy z Polską, z zakwaterowaniem i bez wymaganego języka obcego. Nasze oferty pracy są dostępne także dla osób bez doświadczenia. Jesteśmy aktywni na rynku od 2022 roku i dbamy o to, aby każda oferta była dokładnie dopasowana do potrzeb i oczekiwań kandydatów. Zapewniamy pełną legalność i bezpieczeństwo zatrudnienia.